Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

10 mei 2023

Blogs

De sleutel tot het aantrekken van Gen Z

De sleutel tot het aantrekken van Gen Z

Als werkgever heb je altijd te maken met werknemers uit verschillende generaties, maar wat drijft de jongste generatie die op dit moment de arbeidsmarkt betreedt? In dit blog gaan we dieper in op wat deze generatie, genaamd Gen Z, anders maakt dan de huidige generaties werknemers en wat werkgevers kunnen doen om deze nog jonge groep werknemers te binden aan hun organisatie. 

Een van de grootste verschillen tussen Gen Z en de voorgaande generaties is de manier waarop ze communiceren en informatie delen. Millennials (de generatie voor Gen Z) zijn vanaf hun pubertijd opgegroeid met internet en sociale media, maar de nog jongere Gen Z-generatie is altijd verbonden geweest met de digitale wereld. Zij zijn van jongs af aan opgegroeid met social media en andere digitale vormen van communiceren en hebben daardoor andere verwachtingen van communicatie. Voor Gen Z is het vrijwel normaal om bedrijven te benaderen via kanalen als Instagram en Facebook. Deze laagdrempelige manier van contact leggen past bij de manier waarop zij zijn opgegroeid en wat zij gewend zijn in de manier van communiceren. Om als organisatie deze jongere generatie aan te trekken is het van belang om op online kanalen aanwezig te zijn en geen oordeel te hebben over deze directe en laagdrempelige manier van communiceren.

Waar ‘oudere’ werknemers vaak tevreden zijn met een vaste baan en een stabiele carrière, zijn jonge werknemers op zoek naar flexibiliteit en ruimte voor zelfontwikkeling. Daarbij hebben zij hun gehele carrière nog voor zich, waardoor ze hun tijd als 'uitgestrekt en ruim' beschouwen. Deze generatie wordt voornamelijk gemotiveerd door zoveel mogelijk kennis op te doen en nieuwe skills te leren. Oudere werknemers daarentegen zien de tijd die ze nog te besteden hebben op de werkvloer als ‘beperkt’, waardoor ze meer waarde hechten aan het aangaan van betekenisvolle emotionele banden.

Een belangrijke factor om als werkgever deze jongere generatie aan te spreken is uitdaging. Gen Z’ers zien online wat er allemaal mogelijk is en staan er daarom voor open om nieuwe skills te leren. Als een werkgever zijn Gen Z-werknemers kan uitdagen en hen de kans geeft om nieuwe vaardigheden te leren, dan zal dit hun motivatie en betrokkenheid bij het bedrijf vergroten. Dit kan door trainingen en cursussen aan te bieden, maar ook door hen de mogelijkheid te geven om nieuwe projecten aan te nemen en zichzelf te bewijzen.

Daarnaast geeft Gen Z de voorkeur aan een open en transparante manier van communiceren. Deze generatie hecht veel waarde aan authenticiteit en eerlijkheid én verwacht dit dan ook van hun werkgever. Door open te staan voor feedback en regelmatig te communiceren over bedrijfsprestaties en doelen, kan een werkgever het vertrouwen en de loyaliteit van zijn Gen Z-werknemers vergroten. Een juist begrip van hun behoeften en motivaties kan helpen om deze jonge werknemers aan te trekken en te behouden. Kortom, werkgevers kunnen hun kansen op het aantrekken en behouden van Gen Z-talent vergroten door uitdagende taken en leeropportuniteiten aan te bieden én door een open en transparante manier van communiceren te hanteren.  

Ten slotte is het belangrijk om te benadrukken dat Gen Z een diverse groep is. Deze jongeren komen uit alle lagen van de bevolking en hebben verschillende achtergronden. Je kunt hier als werkgever op inspelen door een inclusieve werkcultuur te creëren die ruimte biedt aan medewerkers, ongeacht hun achtergrond of ervaring.

Gerelateerde artikelen